Pentru ca in domeniul exploatarii lemnului accidentele au fost mereu frecvente, este foarte important sa folosesti masuri de siguranta atunci cand lucrezi cu un motoferastrau. Pentru cei care dispun de o drujba Micul Padurar am adunat in paragrafele de mai jos cateva indicatii pentru a evita posibile accidente.
De cele mai multe ori, accidentele legate de lucrul cu lemnul sunt cauzate de nerespectarea unor reguli elementare privind folosirea uneltelor, astfel ca taierile, amputarile si lovirile se afla in topul accidentelor. Daca nu esti calificat sa executi astfel de lucrari, riscul la care te expui este si mai mare. Iata ce masuri de siguranta trebuie sa ai in vedere.
Masuri generale
Exista masuri de siguranta pe care le poti respecta indiferent daca in ziua respectiva pui in functiune drujba sau nu. Acestea sunt masuri generale pe care le poti respecta fara sa fie nevoie de o calificare sau de cunostinte tehnice avansate.
In primul rand, incearca sa efectuezi lucrarile pe care ti le-ai planificat intr-o zona curata si bine iluminata. Posibilitatea de a te impiedica, de a te incurca in alte aparate sau resturi debitate de lemn trebuie eliminata. Asadar, elibereaza zona de resturi si de alte unelte pe care nu le folosesti. Incearca sa executi operatiunile folosind lumina diurna naturala: lumina de crepuscul creste riscul accidentarii. Pentru iluminare artificiala, amplaseaza corpul de iluminat in asa fel incat sa nu iti intre lumina in ochi si sa nu o obturezi cu umbra ta.
Lucreaza la distanta de alte persoane. Se recomanda pastrarea unei distante de cel putin 4 metri fata de alti lucratori sau de trecatori. Aceasta distanta trebuie insa adaptata in functie de tipul de lucrare. Daca pentru debitarea lemnului se poate considera ca 4 m sunt suficienti, doborarea arborilor cere, fireste, ajustarea acestei masuratori.
O alta regula pe care trebuie sa o respecti atat tu, cat si ceilalti membri ai echipei este evitarea consumului de alcool, narcotice sau medicamente care scad atentia si capacitatea de reactie. Oboseala cronica si o slaba conditie fizica sunt si ele culpabile pentru intamplarile cu final nefericit.
Masuri preventive
O serie de pasi pe care ii urmezi inainte de inceperea efectiva a lucrului cu drujba Micul Padurar te pot salva de la aparitia unor situatii critice. Unele dintre verificari trebuie efectuate periodic, altele chiar inainte de a porni motoferastraul.
Incepe prin a verifica lantul si frana drujbei. Daca modelul este dotat cu frana automata, aceasta va porni si va bloca lantul in cazul unui recul, oprind operarea. Dar drujbele dispun de o frana de mana, iar aceasta se verifica prin rularea la viteza medie, pe un corp de lemn. Tine druja orizontal si apasa manerul frontal spre sina de ghidare, pentru a-i verifica functionarea.
Verificarea lantului se face, in mod normal, macar odata la 30 de ore de operare. Daca lantul nu este bine tensionat, acesta poate sari de pe sina, provocand raniri grave. Tensionarea insuficienta poate face munca mai dificila, in timp ce un lant prea tensionat se poate deteriora mai repede la folosire sau se poate rupe din cauza fortei centrifuge prea mari.
Lantul poate fi strans atat la rece, cat si la cald, de aceea va arata diferit in functie de momentul in care a fost tensionat. Recomandarea profesionistilor este sa tensionezi lantul atunci cand este rece. Daca poti sa-l misti cu ajutorul mainilor pe lama de ghidaj, atunci el este in stare buna de operare.
Verifica inchiderea capacelor de la rezervorul de ulei si benzina. O scurgere de combustibil inflamabil in contact cu o scanteie de la motor sau provocata prin lovirea accidentala a pietrisului poate fi cauza unui accident.
Masuri specifice
In timpul operarii motoferastraului Micul Padurar, sa ai mereu in vedere folosirea unei posturi de lucru corecte. O pozitie stabila si sigura iti va oferi atat o productivitate mai mare si te va feri, in acelasi timp, de posibile accidente.
Se recomanda ca picioarele sa se afla la distanta unul de celalalt, amplasate in dreptul umerilor. Efectuarea taierii se face printr-o usoara flexare a genunchilor, nu aplecandu-te inainte sau stand ghemuit. Trebuie sa te simti cat mai comfortabil si cu o priza cat mai buna a drujbei atunci cand lucrezi.
Nu folosi motoferastraul la distanta prea mica de sol, pentru ca este posibil sa antrenezi in rotirea lantului material (ramuri si pietre) care va fi aruncat spre tine. In acelasi timp, exista riscul de recul, o cauza majora de accident. Cu cat lama de ghidaj este mai lata, cu atat riscul de recul este mai mare. Pe langa mentenanta necorespunzatoare, diverse obiecte aflate dincolo de bustean (ramuri, butuci) pot cauza reculul.
Exista pozitii de lucru care sunt cu desavarsire interzise atunci cand lucrezi cu drujba, iar lucratorii calificati sunt instruiti deja in acest sens. Nu duce drujba peste umar sau deasupra capului si nu utiliza drujba cu o singura mana daca aceasta nu este un model creat special pentru o astfel de utilizare.
Nu lucra cu drujba Micul Padurar in spatii inchise, deoarece alimentarea pe benzina si ulei va produce gaze toxice si monoxid de carbon. Chiar daca utilizeaza o cantitate mica de benzina, folosirea intensa poate duce la o acumulare destul de mare de gaz pentru a produce otravirea.
Indiferent de dimensiunea lucrarii, foloseste numai piese si accesorii potrivite modelului de drujba pe care il detii.
Masuri de siguranta personala
Foloseste imbracaminte si incaltaminte adecvata in momentul cand lucrezi. Imbracamintea trebuie sa fie lejera, pentru a te misca in voie, iar daca ai parul lung, trebuie sa il prinzi in coc sau coada.
Poarta ghete sau cizme care au o aderenta buna la sol si sunt intarite cu varf metalic. Orice alunecare poate fi dezastruoasa, iar drujba poate intra cu usurinta prin cauciuc.
Casca si ochelarii de protectie sunt obligatorii. Casca te protejeaza atat in cazul unui recul, cat si in eventualitatea caderii unor ramuri. Multe dintre accidente se soldeaza cu rani ale ochilor, asa ca dotarea cu ochelari de protectie este obligatorie in cazul exploatarii lemnului.
Poarta manusi de protectie dintr-un material care are o aderenta buna pentru controlul motoferastraului si este suficient de gros incat sa te fereasca de aschii si loviri.