Alimentarea cu ulei si combustibil, montarea acumulatorului, respectarea conditiilor de siguranta, pornirea corecta a motorului – sunt doar o parte dintre aspectele pe care trebuie sa le realizezi asa cum trebuie pentru a folosi sigur si eficient un motocultor de tip diesel si a te asigur ca va avea o durata lunga de viata.
Motocultoarele economisesc timp si energie in gospodariile care includ si terenuri agricole cultivate si se numara printre cele mai utile dispozitive pe care le poti cumpara. Sunt insa si destul de puternice pentru a considera ca utilizarea lor incorecta vine insotita de un anumit grad de risc, pe care il poti diminua urmand cateva instructiuni de baza. Afla din acest articol cum se folosesc motocultivatoarele diesel in mod corect, eficient si sigur, pentru a obtine cele mai bune rezultate si a prelungi durata de viata a echipamentului.
Parcuge manualul tehnic
Nici experientele anterioare cu dispozitive similare, nici articolele parcurse pe net nu pot inlocui necesitatea parcurgerii manualului tehnic, care vine impreuna cu modelul de dispozitiv achizitionat si iti prezinta cel mai corect si direct conditiile de utilizare specifice motocultorului pe care il ai in fata. Acorda deci timp pentru a citi cu atentie tot ce tine de intretinerea si folosirea corecta a aparatului, elementele componente, asamblare si alimentare, reparatii etc.
Foloseste echipament de protectie
In timpul utilizarii motocultorului esti expus la alunecare, ranirea mainilor prin frecare excesiva de manerul dispozitivului si cand manevrezi accesoriile, proiectarea de bucati de pamant sau diverse obiecte catre fata si cap si afectarea auzului, din cauza zgomotului puternic facut de motor.
Iata de ce echipamentul standard de protectie include cizme sau bocanci cu aderenta foarte buna si talpa groasa, manusi de lucru, ochelari de protectie, casti antifonate si casca rigida pentru protejarea capului. Este de asemenea important sa eviti imbracamintea larga, care se poate prinde in lamele utilajului.
Pregatirea motorului
Aceste produse nu sunt livrate de producator cu ulei in motor, la transmisie sau la reductor. Va fi prin urmare necesar sa alimentezi inainte de a face prima testare pe teren. Consulta manualul tehnic pentru a afla ce tip de ulei este recomandat si care sunt pasii pentru alimentare.
Asigurarea cantitatii necesare de ulei se face inainte de fiecare folosire pentru ca in cazul in care se porneste dispozitivul cu insuficient ulei poti strica motorul si transmisia.
Alimentarea cu combustibil
Pentru ca lucrezi cu o substanta inflamabila trebuie sa alimentezi intotdeauna departe de orice sursa de foc si doar atunci cand motorul este oprit si nu mai este cald. Foloseste intotdeauna motorina de buna calitate si asigura-te ca rezervorul este foarte bine inchis, nu este fisurat si ca nu ai varsta motorina pe dispozitiv, inainte de a porni motorul.
In cazul in care motorina a ajuns accidental pe jos sau pe motocultor, sterge foarte bine motocultorul si muta-l departe de zona contaminata, inainte de a-l porni. Este de asemenea important sa te ocupi de alimentare intr-un spatiu deschis, in care nu se pot acumula vapori inflamabili.
Montarea bateriei
Ai de-a face cu aceasta etapa daca motocultorul tau este o varianta cu aprindere electrica. Specialistii recomanda verificarea nivelului de electrolit inainte de a incepe sa montezi acumulatorul pe sasiu, insa pentru acest pas trebuie sa mergi intr-un service specializat. Daca ai cumparat produsul nou, bateria ar trebui sa fie in regula.
Urmatorul pas in montaj este sa pozitionezi acumulatorul la locul sau, conform indicatiilor din ghidul tehnic si sa conectezi cablurile electrice (cel negru la suportul bateriei si cel rosu la electromotor). Atentie! Cuplarea celor doua cabluri la acumulator se realizeaza numai dupa ce ai verificat cu grija montajul, pentru a evita producerea de scurtcircuit. Daca acumulatorul este instalat, uleiul asigurat la motor si transmisie, motorina prezenta la nivelul optim in rezervor si toate piesele instalate si verificate conform manualului, esti pregatit sa pornesti motorul.
Pornirea
Urmareste cu atentie indicatiile de pornire specificate in manualul tehnic, pentru ca pot exista diferente in functie de model. In general, motocultor este amplasat in pozitie orizontala si se verifica nivelul de ulei si de motorina. Se deschide apoi, pe pozitia de maxim, robinetul amplasat sub rezervorul de motorina si se pozitioneaza maneta de acceleratie tot la nivel maxim.
Urmeaza actionarea decompresorului prin apasare. Se poate intampla ca acesta sa revina aproape imediat la pozitia sa initiala, situatie in care trebuie sa apelezi la demarorul manual, de care tragi pana cand simti ca ti se opune rezistenta. Acum poti actiona din nou decompresorul, aducandu-l in pozitie orizontala.
Cheia de contact este actionata pentru 10 secunde in pozitia de start, moment in care motorul ar trebui sa porneasca. In caz contrar reia procesul si apoi foloseste din nou cheia. Daca este nevoie sa repeti, mentine o pauza de cel putin 20 de secunde intre doua incercari si evita sa inclini motorul cu mai mult de 15 grade.
La toate versiunile de motocultoare diesel, motorul trebuie lasat sa mearga la o viteza redusa, de 1500 pana la 2000 rotatii pe minut, fara sarcina, timp de 2 – 3minute. In aceasta perioada urmareste cu atentie modul de functionare al motorului si zgomotele generate. Daca consideri ca ceva nu functioneaza corect, opreste-l.
Nu uita de aripile de protectie
Indiferent de accesoriul de lucru pe care il folosesti (sapa, prasitoare etc.), cand este vorba despre elemente cu lame este obligatoriu sa montezi aripile de protectie. Aceste accesorii au rolul de a preveni aruncarea de bucati de pamant sau alte obiecte dure si ascutite din sol catre tine.
Protejeaza motocultorul
Analizeaza intotdeauna caracteristicile terenului pe care lucrezi, indiferent ca este al vecinului sau al tau, si evita sa folosesti motocultorul pe o suprafata cu pietre, pentru ca vei strica cutitele si vei suprasolicita motorul.
Curata intotdeauna motocultorul de murdarie si pete, dupa folosire, si depoziteza-l intr-un spatiu curat si uscat. Filtrul de aer are nevoie de asemenea de curatare frecventa, iar uleiul de la motor de schimbare obligatorie dupa 25 de ore de functionare sau daca au trecut 6 luni de la ultima schimbare.